La primera semana - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jarno Toebes - WaarBenJij.nu La primera semana - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jarno Toebes - WaarBenJij.nu

La primera semana

Door: Jarno

Blijf op de hoogte en volg Jarno

08 September 2014 | Ecuador, Quito

Afgelopen maandag na een prima vlucht veilig geland op Quito. Zonder problemen door de douane en mijn bagage snel gevonden op de rolband. Op het vliegveld stond Aldert, één van de oprichters van Local Dreamers, mij op te wachten in een Nederlands elftal shirt.(Niet te missen dus). Vanaf hier de taxi gepakt richting mijn hostel in het toeristische centrum 'El Mariscal'. Na het uitleggen en laten zien van een aantal zaken vertrok Aldert. Toch wel gesloopt van de vlucht dus nog even wat gegeten en vervolgens op tijd gaan slapen. De volgende ochtend werd ik opgehaald door Andrea een van de andere medewerkers. Met haar, onder het genot van een lekker vers vruchtensapje, het informatieboekje doorgesproken. En toen richting het kantoor van Local Dreamers, hier kennis gemaakt met de drie andere vrijwilligers die er op dat moment waren (Frances, Maaike & Nicholas). Smiddags geluncht bij 'Chifa' die chinees om de hoek, waar je voor een prikkie een portie voor 2 dagen voorgeschoteld krijgt. Na de lunch gingen we met een van de vele bussen die als malloten door de stad crossen (Geen wonder dat Ecuador bovenaan staat bij het aantal verkeersdoden per hoofd vd bevolking) richting de voetbalschool. Verder zijn de bussen overigens een goedkoop en snel vervoersmiddel om door de stad te gaan. Bij de voetbalschool voorgesteld aan de super enthousiaste kids. Een kleine warming up gedaan en daarna een grote partij gespeeld. Na de training was het tijd om naar mijn gastgezin te gaan. Ongeveer op 5min met de bus/20 min lopen van het kantoor. Aldert en Andrea waren door de moeder(Patricia) ook uitgenodigd om een hapje mee te eten. Het eten bestond uit de Ecuadoriaanse standaard: kip, rijst en een beetje groente/salade. Maar het was erg lekker. Nadat Aldert en Andrea vertrokken waren nog even wat in het Spaans gestunteld met de familie. Gelukkig spreekt 1 van de 2 dochters goed engels, dus haar kan ik gelukkig nog als escape gebruiken. Toen mijn tas ingepakt en mijn knusse maar prima kamer ingericht en gaan slapen. Aangezien mijn spaans lessen pas op maandag beginnen heb ik deze week de tijd met de andere vrijwilligers mee te kijken. Zo heb ik woensdagochtend Nicholas geassisteerd bij zijn engelse les en de les voor aanstaande maandag voorbereid. Die avond met de vrijwilligers op het kantoor gegeten. Aldert had nog een belofte staan dat hij zou gaan koken, waarna het idee is ontstaan dat vanaf nu elke woensdag een andere vrijwilliger voor de groep gaat koken. Na het eten met bijna iedereen op stap geweest in 'El Mariscal' in de Bungalow. Hier is het elke woensdag ladiesnight, wat dit inhoud vertel ik een volgende keer nog wel ;). Donderdag kunnen uitslapen, wat eerlijk gezegd niet van harte ging. Maar lekker lang blijven liggen en na het ontbijtje(wat elke ochtend keurig klaar staat, en prima smaakt) even op het dakterras in het zonnetje gezeten. En genoten van de mooie uitzichten vanaf het huis. Rond 12:00 naar het kantoor gelopen, hier zouden rond half 2 een aantal mensen van wingsofsupport langskomen. Wingsofsupport is een initiatief van KLM, die in alle landen waar de KLM op vliegt vrijwilligersprojecten ondersteunt met ingezameld materiaal. Dit keer hadden ze enorm veel voetbalkleding en voetbalschoenen meegenomen voor de voetbalschool. Dit hebben we in de middag uitgedeeld aan de kinderen, die logisch heel enthousiast reageerde! Savonds na het eten, wat hier geen gezamenlijke aangelegenheid is, kreeg ik van de dochters uit mijn gastgezin een rondleiding door het historisch centrum van Quito. Erg leuk en interessant omdat ze er veel over wisten te vertellen. Vrijdagochtend vroeg uit bed omdat we met de vrijwilligers een project voor straatkinderen gingen bezoeken. Local Dreamers wilt mogelijk in de toekomst met deze organisatie gaan samenwerken. We kregen een rondleiding door het gebouw, waar ons door een Nederlandse vrijwilligster werd verteld over hun doelen, programma's en het belang van deze programma's. Heel erg indrukwekkend en aangrijpend hoe de levens van deze arme families eruit zien. En mooi om te zien hoe ze met dit project hier wat verbetering in proberen te krijgen. Na een tour van uiteindelijk drie ipv één uur weer richting het kantoor. In de middag een rondje gelopen door het historisch centrum met Milou, een nieuwe vrijwilligster die woensdagnacht is aangekomen. Savonds weer gezellig met de vrijwilligers gegeten op het kantoor en een tafeltennis toernooitje gedaan. Dit was het alternatief voor de VrMiBo die normaal op de vrijdag gepland staat. Zaterdagochtend de wekker gaat al om 05:50, maar met een goede reden we gaan met 5 vrijwilligers een weekendje naar het strand van Tonsupa. Maar het eerste wat ik deze ochtend lees op mijn telefoon zijn de eerste berichten over de airborne, toch jammer dat ik die moet missen voor een jaartje. Inmiddels zitten we al een aardig tijdje in de bus richting la playa. Ik wilde afsluiten met het jaloersmakende uitzicht waarvan ik zit te genieten in de bus. Maar helaas staan we inmiddels alweer 30 min met pech langs de weg... Hopelijk dat we zo weer verder kunnen en er een mooi weekend van kunnen maken.

Hasta Luego

P.s we hebben uiteindelijk dik 1,5 uur stil gestaan!

  • 08 September 2014 - 18:09

    Romy:

    Haa Jarn!

    Klinkt allemaal goed! Hopelijk overleef je die busritten een beetje want we willen je natuurlijk leven d terug! Heel veel plezier nog :)!! XX

  • 08 September 2014 - 18:22

    Rinske:

    Hee bro,
    Wat fijn om wat van je avonturen te lezen! Goed om te horen dat alles goed gaat en zo te lezen heb je een aardig volle agenda. Ik ben benieuwd naar al je aankomende verhalen :)
    succes met je spaanse lessen ;-)
    liefs

  • 08 September 2014 - 18:42

    Angelien:

    Nou je hoeft je dus niet te vervelen, goed om te lezen dat je je al hebt kunnen inzetten. Succes nog en ik spreek je straks op skype hoop ik. xxx

  • 08 September 2014 - 19:10

    Annemieke:

    Hoi Jarno, het begint te wennen zo te lezen. Fijn dat je, je vermaakt. We volgen je in de komende weken graag.

  • 08 September 2014 - 19:33

    Helma:

    Hallo Jarno, goed bezig veel succes verder.

  • 08 September 2014 - 22:35

    Bob Van Der O:

    He chef goed on te zien dat je het naar je zit heb klinkt allemaal heel nice maak der wat van en leer die kinderen maar een robben

  • 10 September 2014 - 16:09

    Maria Klein Holkenborg:

    Hallo Jarno,
    Het klinkt allemaal goed, fijne mensen en al een mooi programma. Succes en veel plezier. Zie uit naar het volgende verhaal. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jarno

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 7604

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 17 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: